Virkar på en sittpuff

Av ett gammalt lakan har jag rivit mattrasor, cirka 1,5 cm breda, som min man har sytt ihop på symaskin. Jag har använt virknål 10. Ett lakan räcker ungefär till sitsen, så jag behöver fler lakan eller motsvarande. De lakanen tänker jag klippa istället för att riva.

Först har jag virkat 27 luftmaskor, och sedan vänt och virkat fasta maskor. Varje varv består alltså av 26 fasta maskor, och 1 luftmaska vid vändningen.

Tanken är att virka en fyrkantig ruta, och sen fortsätta virka runt rutan som en kant. Två eller tre fasta maskor i hörnen, och sen virka runt så att det blir som en tub. Ta ihop varje varv med en smygmaska. Eventuellt kommer den metoden inte att funka, utan jag får virka sex fyrkanter som jag virkar ihop till en kub. Eller också virkar jag en fyrkant till topp och botten, och ett helt stycke till själva höjden på sittpuffen.

Hur sittpuffen ska fyllas? Ja, det återstår att se. Jag får lika många olika tips och råd som antalet personer jag frågar.

Virkad sittpuff 1

Kommentera

