Att göra nålbindsvirkade vantar är ”learning by doing”

Japp, så är det. Jag nålbindsvirkar, provar, repar upp, nålbindsvirkar igen …

Nåja, till herr blir lagom att lägga upp 54 luftmaskor, och sluta dem till en ring. När man sedan nålbindsvirkat ett varv, har man 51 maskor, eftersom den första maskan består av att man drar upp garn ur tre luftmaskor. Just därför drar man inte ihop varvet med en smygmaska, eftersom det då blir 3 maskor mindre per varv. Nålbindsvirka runt istället utan att ta ihop varven.

Till dam kan det vara lagom med 45 maskor per varv. Enklast är att virka en luftmaskkedja och prova runt handleden, men glöm inte att de tre första luftmaskorna blir till en så lägg upp några fler luftmskor än du skulle gjort om du virkat runt.

Öka en maska: Ta upp den fjärde maskan på nålen genom att sticka ner i samma maska som du är, inte i nästa maska.

Minska en maska: Hoppa över en maska när du ska dra upp den fjärde maskan. Kan bli ett hål då, har någon ett bättre förslag så lämna gärna en kommentar.

Annonser

One thought on “Att göra nålbindsvirkade vantar är ”learning by doing”

  1. Hanna Berglund 4 februari, 2015 / 11:41

    Hej Lotta. Kul att du också pyssel-bloggar 🙂
    Tycker du också att sakerna man virkar så här krymper? Man måste ha många fler maskor än man man tror i början. 🙂

    Gilla