Julkoll

Vi ska inte ha ett överdåd av julmat och julgodis. Men lite julkänsla vill man ändå ha. Senast nästa vecka gör jag en Jansson med soltorkad tomat istället för ansjovis. Jag ska också baka vörtbröd.

Brukar försöka hinn med att göra pepparkaksmussli straxt innan julafton. Det är jättegott!

Den 22 ska jag fritera struvor, har fått ärva farmors struvjärn. Den 23 gör jag en sojaskinka som får koka och sen griljeras i ugnen. Det är allt.

Jag gör nog lite chokladpraliner också, bara för att det är kul. Saffransbullar går att köpa till julaftonens eftermiddagsfika. Men det får vara nån måtta på överdådet. Man är inte hungrigare bara för att det är jul …

Kommentera

