Bakat matbröd

Idag har jag varit hemma och plockat och donat på förmiddagen. Gick en vända till tygaffären för att köpa vaxduk med julmotiv på. Kunde inte bestämma mig, tog foto med mobilen och gick hem.

Det blev julgröt till lunch, för ”grötkorvarna” var billiga på ICA. Maken talade om vilken vaxduk som var snyggast. Jag gick således och köpte en. Gick hem med vaxduken, och sen ner på stan för att göra ett ärende. Sen blev det dags för sista handarbetsgruppen på Studieförbundet Vuxenskolan.

Väl hemma igen har jag bakat två limpor. Sen kom jag på att radion i stereon funkade inte. Jaha, leta på rätt kabel nånstans, och sen ställa in alla radiostationerna igen. Plötsligt blev det dags för te och nybakt bröd.

Efter teet fållade jag ett sildukstyg. Den vita tråd jag använde till det gick av när jag spolat på tråd på ungefär halva spolen. Och nej, vi har ingen trådskärare utan måste normalt klippa av tråden med sax. Det var vanlig syntet-tråd från Gutermanns, och ingen ”IKEA-tråd” så jag fattar inte det. Men strunt samma, silduken är fållad nu.

Vad ska jag med silduk till? Jo, koka vegan-skinka som sen ska griljeras. Här kommer receptet:
http://www.vardagsmatad.se/2011/12/08/var-godaste-julskinka/

Vetestärkelse har jag beställt från Apotea. Allt annat finns i mataffären. Utom liquid smoke. Frågade på Willys och en trevlig tjej ur personalen som rekommenderade att köpa ”rub” med ”röksmak”.

Kommentera

