Kuddfodral

Idag fick de grå soffkuddarna kuddöverdrag.

image

Jag har en bra beskrivning i en bok.
Först mätte jag soffkuddens längd och bredd. Sedan lade jag till 4 cm sömsmån runt om. Använde ett bomullstyg så jag kunde klippa jack och riva. Skönt att slippa klippa. Det ska vara 1 bit som har samma längd och bredd som kudden plus sömsmån, och 1 bit som är 10 cm längre på en sida (förslagsvis kortsidan, om kudden inte är kvadratisk).
Vik in 0,5 cm på en sida (kortsidan) och pressa. Vik in 0,5 cm till och pressa. Fålla kanten. Gör likadant med nästa bit.

Lägg bitarna rätsida mot rätsida på strykbrädan, kant i kant. Den längsta biten ska vara utåt. Vik den fållade sidan över det andra tyget och pressa. Det ska bli en flik att vika över kudden.

Jag tråcklade ihop sidorna istället för att nåla. Nu ska kuddfodralet sys ihop 1 cm från kanten. Jag mätte och ritade ett streck för att det skulle gå lättare. Sedan klippte jag av hörnen nedtill, snett över.
Allra sist sicksackar man kanten så att sömmen inte ska gå upp.

Klipp trådar, vräng tyget och stoppa i kudden.

Kommentera

