Brödbak och pepparkaksmüsli

Idag har jag bakat två limpor till. Bröd går åt här hemma fast vi bara är två.

Jag har även gjort pepparkaksmüsli.

image

Jag tog en skål och blandade 3 dl havregryn, drygt 1/2 dl kokosflingor, 1 dl linfrön och en påse pumpakärnor som det var tagit pyttelite ur. Jag hade köpt 2 ”skopor” osaltade cashewnötter från naturgodis-lösvikten i affären och delade varje cashewnöt på mitten.

Jag blandade cirka 3/4 dl honung, 1 dl vatten, 1/2 dl olja, 1 msk kummin, 1 msk kanel och cirka 1/2 msk nejlikor (kryddpåse, inte hela). Därefter rörde jag i detta i müslin.

Jag lade ett bakplåtspapper i en långpanna och spred ut müslin. Sedan rostade jag den i 200° varm ugn, i mitten av ugnen en kvart. Rör om i müslin då och då så den inte bränns.

Kommentera

