Gjort egen pasta

Japp, nu har jag gjort egen pasta. Det blev så gott att jag kommer vilja göra pasta jämt istälket för att köpa.

Först och främst, pasta är inte svårt att göra. Det tar tid, men är inte svårt. Degen består av durumvetemjöl och färska ägg, inget mer.

Till 2 portioner tog jag 3 dl durumvetemjöl och 2 ägg. Jag hällde mjölet i en vispskål, och knäckte i äggen. Sedan rörde jag runt med en vanlig gaffel. Därefter körde jag degen i en matmäster. Den blev jättesmulig. Då hade jag i lite vatten, inte mycket bara pyttelite. Därefter hällde jag smulorna på ett bakbord och knådade ihop degen. Blötte händerna emellanåt, absolut inget mjöl. Knådade och knådade. Man ska knåda i 10 minuter sägs det. Jag knådade mycket mer än så. Det syns när degen börjar bli färdig.

image

Slå in degen i lite plastfolie. Låt den vila på bakbordet minst 30 minuter.

Dela degen på mitten, slå in den ena degklumpen i plastfolie så den inte torkar och kavla den andra degbiten då tunn det bara går. Det här är jobbigt, men inte omöjligt. Var stark och ihärdig.

Skär eller sporra ut spaghetti eller tagliatelle. Lägg den sen att torka lite på en kökshandduk.

image

Sätt på pastavatten och häll rikligt med salt i vattnet. Kavla sedan ut den andra degbiten lika tunt och skär eller sporra ut resten av spaghettin/tagliatellen.

När pastavattnet stormkokar, lägg i pastan och stormkoka cirka 1 minut. Ju tjockare pasta, ju längre koktid. Pasta ska alltid koka på högsta värmen hela tiden. Rör om med en trägaffel.

Häll av pastan, blanda i en klick olja och servera genast med dina favorittillbehör.

image

En liten varning dock. Det blir så gott att den färdigköpta pastan inte alls lockar längre. Och det tar trots allt flera timmar att göra pasta, särskilt utan pastamaskin. Har ni väl gjort egen pasta en gång kommer ni vilja göra det igen och igen … och utan pastamaskin blir det ett tidsödande slit. Men det är verkligen lön för mödan. Jag lovar!

Kommentera

