Nyårsmenyn

Gårdagens nyårsmeny blev god.

Förrätten var ”varm macka”. Huvudrätten marinerad Quorn med kraschad potatis.
Efterrätten var Ben & Jerrys yoghurtglass med honung och karamell.

Sätt ugnen på 225 grader.

Ta ut Quornen ur frysen. Gör en marinad på lite rapsolja, en klick honung, balsamvinäger, sojasås, och så lite örtkryddor efter egen smak. Jag h

ade

salt, svartpeppar och rosmarin. Häll marinaden i en påse, i med Quornbitarma, sätt på en påsklämma.

Potatisen skalas, och kokas sen i 3 minuter eller nåt. Absolut inte länge och den ska inte hinna mjukna. Häll potatisen i ett durkslag, skaka av vattnet och låt kallna lite.

Smörj en ugnsform med smör eller annat fett. Lägg på på potatisarna. Salta och peppra. In i ugnen i 30 minuter.

Gör under tiden en blandning av olja, vitlök eller torkad vitlök och örtkryddor, i mitt fall färsk oregano. Använd absolut inte vitlökssalt eller liknande. Det finns finhackad, torkad vitlök på burk för den som inte använder så mycket vitlök. Vitlök går annars utmärkt att frysa. Skala vitlöken, hacka den och lägg i fryspåsar. Om du brukar använda vitlökspress, dela då vitlöken på längden och ta ut själva roten. Då smakar vitlöken mycket bättre sen.

På vitt hembakat bröd bredde jag lite smör. Sedan blandade jag olja och torkad vitlök i en skål. Jag klippte itu lite soltorkade tomater och lade i skålen. Sedan rev jag i lite ”parmesanliknande” ost. Jag fördelade detta på två brödskivor och lade på små utskurna bitar av hushållsost. Sist strödde jag på ytterligare lite torkad vitlök.

Ta ur potatisen ur ugnen. Med en potatisstöt trycker du lätt till potatisen. Den ska bli lätt tillplattad, inte mosad. Lägg på kryddorna. In i ugnen igen i 30 minuter eller så.
När det återstår 20 minuter, lägg in Quornen och brödet.

Smaklig måltid!

Kommentera

